Galjonsfigur

Beskrivning: Galjonsfigur, skulptur som suttit i skeppets för. Från omkring 1850.

Anmärkning: Galjonsfigur, skulptur av kvinna klädd i vinröd överdel och blågrön kjol. Brunt hår delat i slät mittbena med lösa skruvlockar nedtill och knut med nedhängande lock i nacken. Med ena handen håller hon i kjolen, den andra vilar på bröstet.

Målningen tillkommen i efterhand. Färgen kraftfull men krackelerad samt minst en långsgående spricka.
Har varit fastsatt vid ett skeppsskrov i skulpturens knähöjd.

Vice konsul och disponent Herman Anrep köpte figuren av kapten Wikdal, Skellefteå som funnit figuren på H C Klockhoffs vind i Ursviken och fått den av honom. (Uppgifter enligt fotopärm 5:2, Skellefteå Museum)

Figuren är från skutan Leontine som förliste 1882 vid Öland. Klockhoff och Ruth hade köpt henne som haverist.

Skeppet var byggt i Viborg på 1800-talets mitt.

Kvinnans klädedräkt och frisyr kan datera henne till ca 1840-tal då detta var mode.

Gåva av Annie Anrep, Skellefteå.

Tillkomstperiod: Cirka

Användningsperiod: Cirka 1840 - 1882

Funktion: Galjonsfigur

Historik - Ort: Ursviken