Stol

Beskrivning: Stol i empirestil från tidigt 1800-tal. I Sverige kallas stilen även Karl Johanstil efter kung Karl XIV Johans tid. Typiskt är det svängda krysset med rosetten. Troligen använd i en ljust inredd sal. Liknande stolar kan ses på bilder från förmaket i konstnärsparet Karin och Carl Larssons hus Lilla Hyttnäs i Sundborn. Stoltypen kallas ibland Bellmanstol.

Anmärkning: Stol av trä, genombruten rygg med svängt kryss. I kryssmitten en skuren rund rosett. Överliggarens överkant är rundad. Benen är fyrkantiga, de främre lätt böjda. Tvärslå mellan främre och bakre ben. Målad i vitt.
Under två av stolarna har någon skrivit med blyert namnet Kuylenstierna alt Knylenstierna.

Dessa stolar har troligen tillhört möblemanget i en sal, sex stolar och ett bord. Stolarna har nummer SM6105-SM6109 och SM6111 och eventuellt bord SM6110.

Stolar liknande dessa kan skådas i konstnärsparet Karin och Carl Larssons hem Lilla Hyttnäs i Sundborn, Dalarna. De ska ha använts av Karins fastrar som bodde i huset innan makarna Larsson. Stolarna är avbildade på Carls målningar från hemmet, rummet kallas förmaket. Stolarna har då hemvävda blåvitrandiga stolskydd.

Stoltypen kallas ibland Bellmanstol. Förlagan kommer från England.

Klassifikation: Möbler, Stolar

Material: Trä

Teknik: Målat

Showing qrtag"Stol", Skellefteå Museums digitaliserade objekt och samlingar, hämtad 27 maj 2024