Stycke

Beskrivning: Slätstycke till bindmösa, användes vid djup sorg enligt Nordiska museets huvudliggare.

Anmärkning: Stycke till bindmössa. Så kallat slätstycke

Ur Nordiska museets huvudliggare
Huvudliggaren (år 1873):
" 2366 Svart bindmössa fr Löfångers sn. Västerbottens 2dra fgd. Västerbotten. Med tvänne stycken.
Bindmössan begagnades i djup sorg med 'slätstycke', i lindrigare sorg med ' rinnstycke' [? osäkert hur första ledet av ordet ska uttydas.]
Vid andra högtidliga tillfällen med spets. Förekomma nu mera någon gång vid begrafningar. Ink. ss.2355 [= Ink. Gm fröken Emmy Löfling i Löfånger jämte 2356 - 2374 och 2386 = 8 rdr. Ank. 8/7 1873.]"

Funktion: Stycke till bindmössa

Specialbenämning: Slätstycke