Skiva

Beskrivning: LP skiva med gruppen Burträskar´a

Anmärkning: Skivomslag och vinylskiva med etikett i vitt med text i rött, vinrött och svart. Skivan innehåller folkmusik med Burträskar´a
Ett porträtt av bandmedlemmarna pryder innefodralet; Thomas Andersson, Jan Burman, Siw Burman, Hasse Jonsson, Katarina Jonsson, Gunnar Karlsson, Nils Olof Lindberg, Erica Nyström, Annsofi Persson samt Robert Tedestedt.

Skivomslag i vitt med texten: "Burträskar´a - Ungdom som håller sig roliga... och en bild av en av Lars Larssons (1784-1840) akvareller från ett skrin i Skellefteå museums ägo SM 797.

Gruppens musikaliske ledare genom alla år Jan Burman samlade ihop några kamrater och bildade gruppen Burträskar´a. Året var 1977.
Fiolen han använde hade han fått i unga år av sin far, spelmannen Mauritz Burman i Lappvattnet, som tillverkat den speciellt för honom.
Mauritz Burman och hans bror Henry hade en stark förankring i den lokala låttraditionen.

Tillkomstperiod: 1978 - 1978

Användningsperiod: 1978

Specialbenämning: Grammofonskiva

Klassifikation: Elektronik och media, Grammofoner