Bytta

Beskrivning: Bytta i laggteknik. Använd för sältran, en olja utvunnet från sälfett.

Anmärkning: Bytta i trä, laggad med lock, 3 st band av gran. Skadad, handtaget saknas.
Enligt givaren som är från Boviken och själv jagade säl så har den senast använts för sältran, rester av tran finns kvar i botten.

Tran utvinns ut kroppar från fisk eller havslevande djur såsom säl och val. Vid norra Östersjön framställdes främst sältran. Det har under lång tid använts som smörjmedel för läder samt till lampor och tvålprodukter. Sältran har en stark och doft och ansågs kunna kunna bota inflammationer. Tran var ända in på det tidiga 1900 -talets en betydande handelsvara och inkomstkälla.

Tillkomstperiod: Efter 1700 - Före 1900

Funktion: Förvaring av sältran

Historik - Ort: Boviken

Förvärvsdatum: 19741119