Jacka

Beskrivning: Klassisk Mah-Jongjacka i manchester med blixtlås och två fickor fram. Två innerfickor och muddar i hals och runt handled. Resår i ryggen.

Anmärkning: Jacka i ljuslila-syrénlila, manchester i 100% bomull. Isytt firmamärke: "Mah-Jong". Jackan har en rak modell och enkel halslinning, raka ärmar och två fyrkantiga påsydda fickor. På insidan av bakstycket sitter en resår, och framstyckena har varsin innerficka. Både halslinning och ärmslut avslutas med muddväv. Jackan stängs med en dragkedja mitt fram.

Mah-Jong
Det Stockholmsbaserade företaget Mah-Jong existerade mellan 1966 och 1977. Det startades av Helena Henschen, Veronica Nygren och Kristina Torsson som alla gått ut Konstfacks textillinje åren innan. Deras gemensamma mål var att formge vackra, färgstarka och lättskötta basplagg tillverkade i Sverige. De klädde en vänsterpolitiskt medveten generation och den framväxande kvinnorörelsen. Med namnet Mah-Jong ville man visa sitt politiska engagemang och associera till Kina.
Företaget återuppstod i slutet av 1978 och började då anlita Norrkläder att sy upp kläder. Norrkläder bestod av en grupp av Algots sömmerskor som startat eget efter Algots Nord AB försattes i konkurs 1977.

Jackan tillverkas och säljs 2015 av Kristina Torssons företag Vamlingbolaget.

Norrkläder
Gymnasievägen 12
931 57 Skellefteå

Se även Skellefteå museums arkiv.

Tillkomstperiod: Cirka 1979 - 1984

Användningsperiod: 1980

Klassifikation: Dräkt, Jackor

Material: Manchester, Bomull, Metall