Jacka

Beskrivning: Jacka i smalspårig rostbrun manchester, storlek C-50, rak modell.
Ståkrage med knapp. Två påsydda bröstfickor med knapp och två höftfickor med knapp.
Svart blixtlås framtill. Två innerfickor.

Tillverkad efter mönster från Mah-Jong. Ingick i utställningen "Det är möjligt", från Riksutställningar.

Mah-Jong
Det Stockholmsbaserade klädföretaget Mah-Jong existerade mellan 1966 och 1977. Det startades av Helena Henschen, Veronica Nygren och Kristina Torsson som alla gått ut Konstfacks textillinje åren innan. Deras gemensamma mål var att formge vackra, färgstarka och lättskötta basplagg tillverkade i Sverige. De klädde en vänsterpolitiskt medveten generation och den framväxande kvinnorörelsen. Med namnet Mah-Jong ville man visa sitt politiska engagemang och associera till Kina.
Återuppstod i slutet av 1978 och började då anlita Norrkläder att sy upp deras kläder. Norrkläder bestod av en grupp av Algots sömmerskor som startat eget efter Algots Nord AB försattes i konkurs 1977.

Objektnummer: 19799

Tillkomstperiod: 1980 - 1984

Funktion: Herrjacka

Förvärvsdatum: 1990