Laxfälla

Denna webbläsare stödjer inte inbäddade PDF'er.
Du måste ladda ner den för att kunna bläddra i den

Beskrivning: Fälla för fiske av lax i form av en bur av trä med trattformad öppning.

Anmärkning: Laxfälla, laxpata, av trä. Tillverkad av längsgående smala störar med mellanrum i en liggande nästan tunnformad konstruktion. Störarna är hopfästa av band av trä och järn. Bakre sidan stängd med tvärgående brädor. Främre sidan har en kraftig träram samt en ingång av störar lagda i en tratt där fisken kan simma in men inte ut.

Okänt ursprung. Har tidigare förvarats i museets utställning i Stackgrönnan. Är sedan sedan 2004 utlånad till Svansele Vildmarkcenter där den ingår i ordinarie utställning.
Foto saknas men bild på föremålet från utställningen, fotograferat 2022-08-23 finns i bifogat dokument.

(För referens finns i museets fotosamlingar finns en bild av en annan laxfälla, se SM A02514:2.)

Specialbenämning: Laxpata

Material: Trä, Järn

Showing qrtag"Laxfälla", Skellefteå Museums digitaliserade objekt och samlingar, hämtad 21 maj 2024

Kommentarer om “Laxfälla