Skolhus

Beskrivning: Storskolan i Lund, höstterminen 1918. Lärarinnan är Elisabeth Furberg (senare gift Andersson).

Mera om skolan i Lund. Ett utdrag från "Minnesanteckningar från Lunds by" från 1991.
Skolan hölls på 1850-talet i sommar- och bagarstugukammare samt i fattigstugan. Lärare ambulerade mellan flera olika byar och troligen bara någon vecka då och då. Skoltomten köptes och avstyckades den 8/5 1885 och beslut om skolbygge togs 1889. Skolhuset började troligen användas år 1900.

Fattigstuga på no 2 (Kulan) användes som skola till 1890. Den auktionerades bort under de första åren på 1900-talet, troligen på grund av att ungdomen började hålla till där och roa sig och kanske spela kort, som ju ansågs mycket syndigt.

Olle Fahlgren berättar att hans mor, Edla Holmström, som nybliven lärare höll skola i Kinnbäck 1890. 1891 fick hon lärarplatsen i Lund för byns alla barn. Lärarlönen var 300 riksdaler om året. Hon skulle även hålla skola i Myckle, som torde ha haft fler barn än Lund. Troligen höll hon skola varannan vecka i Lund och i Myckle. Hon tjänstgjorde till 1900, då hon gifte sig med muraren David Fahlgren och lämnade skolan. Hon bodde i skolan i ett rum och kök- Vi som började skolan 1910 gick 89 dagar i 1:a klass och 94 dagar i 2:a klass i småskolan.

Mariana Östlund blev hennes efterträdare och hon bodde i samma lägenhet fram till 1915, då hon lämnade skolan.

Hösten1915 började Elisabet Furberg från Degerbyn, 22 år, som lärare. Hon bodde också i samma lägenhet som de föregående. Elisabet blev lärare i klasserna 1-4, som kallades Storskolan, som hon hade fram till 1923. Från 1923 tog hon hand om 5 och 6 klasserna till våren 1927. I maj och juni hade hon en vikarie, Nanna Östlund, född 1904.

1928 kom Elisabet Andersson till 3-4 klass. Hon var gift med Anselm Andersson, Sunnanå.

1924 blev Elof Enström lärare för 5-6 klasserna och han var från Byske. Han tjänstgjorde t o med läsåret 1929. Han bodde i en lägenhet hos bagare Wiktor Forsell, men han blev sjuk och dog 1930.

Hans efterträdare blev Harald Dahlberg från Stackgrönnan, men även han blev sjuk och måste lämna platsen. Denne hyrde lägenhet hos Nils Boström och byggde senare en gård i Sunnanå och dog 1965.

Rubin Danielsson från Skråmträsk blev lärare 1952 fram till dess skolan drogs in 1968. Han hyrde lägenhet hos Wiktor Westling och han fick senare en lärarplats på Brännanskolan.

Småskolan inhyrdes i A V Anderssons sommarstuga. År 1916 var Syrena Berglund från Norsjö, senare gift med Lindholm från Brännan, lärare där. Hon hade en lägenhet i samma hus som skolan. 1923 flyttade småskolan till Wiktor Lundqvist. Ordinarie lärare blev Anna Wahlberg från Ursviken med vikarie Maja Burström. Hon bodde i ett rum i samma hus. När nya skolan blev klar fick hon en lägenhet där.

Mellanskolans klass 3-4 inhyrdes hos Gustav Stenberg år 1923. Lärare var Nelly Östlund från Tjärn. Hon bodde i samma hus som skolan. När nya skolan blev klar flyttade klassen dit.

Slöjd, fortsättningsskola, skolkök.
Pojkslöjden inhyrdes 1915 i Gustav Stenbergs sommarstuga. Läraren Hedberg var då endast 18 år. Slöjden flyttade 1919 till Wiktor Lundkvists sommarstuga och var där fram till inflyttningen i nya skolan 1930. Slöjdlärare blev då Bror Karlsson, Gärdsmark, och ibland hans son Svante Karlsson. Slöjden inhyrdes även hos Einar Ulfhjelm under tiden till 1930. Lärare var Elof Enström. Fortsättningsskola fanns hos Nils Hällgren i Sunnanå och skolköket hos Norbergs, Sunnanå.

Flickslöjden omnämnes av Mariana Östlund i en dagbok år 1921. Den fanns dock redan 1915. Lokalerna fanns i skolhuset. Slöjdlärare var Mariana Östlund, men ämnet hade man troligen ej varje vecka.

Anmärkning: Kopia finns. Repro: Henry Lundström. Original: O Fahlgren.

Objektnummer: C 03133

Ämne: Skolhus

Tillkomstperiod: 1918

Motivkategori: Verksamhet