Segelbåt

Beskrivning: Bottenhavskryssaren Hexe III byggd på Lundmarks båtbyggeri. Längd över allt (LÖA) 9,44 m, längd 6,66 m, bredd 2,02 m, djup 1,32 m, fribord 0,65 m. Segelmärke: två olympiaringar.
Konstruktörer: Adolf Andersson, Vasa, Finland och Ulf Brännström, Luleå, Sverige. Båttypen som är ett nordiskt projekt startade 1938 men kriget påverkade så först 1948 kunde man färdigställa projektet. Sommaren 1949 sjösattes tre exemplar av bottenhavskryssaren.
Personfakta: Ingenjör Å Hasselgren arbetade på Järnverket i Luleå. Genom köpet av sin bottenhavskryssare blev han bekant med Lundmarks båtbyggeri. Han var även bekant med civilingenjör A Malme, Stockholm som beställer en kustkryssare. Längd över allt 8,74 m, längd 6,24 m, bredd 2,42 m i mahogny där ing. Å Hasselgren var kontrollant av bygget för beställarens räkning.

Anmärkning: Repro: Martin Lindqvist, 2002.

Objektnummer: C 12181

Ämne: Segelbåt, Båtbyggeri

Motivkategori: Föremål

Material: Acetat