Bok

Beskrivning: Bok som är tryckt med blindskrift med titeln Karl Petters Ann Mari.

Boken har tillhört Roy Andersson, Tällåsen, Drängsmark. Han var född 1936 och dog 1948. Han var mycket musikalisk, det sades att han hade absolut gehör, eller åtminstone väldigt bra gehör. Han var född helt blind och skickades till Tomteboda blindinstitut på Djurgården i Stockholm.

När Roy var 12 år ringde en tjänsteman från SJ till familjen och talade om att pappan (givarens farfar) kunde hämta kistan på järnvägsstationen. De hade inte fått veta att han hade dött i samband med en blindtarmsoperation. Han hade inte klarat narkosen.

Littera / subnummer: 2

Tillkomstperiod: 1948

Historik - Ort: Drängsmark

Förvärvsdatum: 20140917