Kudde

Beskrivning: En brudkudde med framsida av gulbrun stramalj. Broderad med korsstygn. baksida av svart siden.

Anmärkning: En stor kudde, brudkudde, vigselkudde, bröllopskudde med framsida av gulbrun stramalj broderad med korsstygn och pärlor i form av rosor, liljor och blad i färgerna grönt, rött vitt och svart. Baksida av svart siden. Flerfärgad snodd runt kudden med rosetter i hörnen. Kudden har foder av oblekt linne och är troligen fylld med croll.

Användes för knäfall, när prästen efter hemkomsten från kyrkan läste välsignelsen öfver brudparet.

Objektnummer: 19967

Tillkomstperiod: 1850 talet

Historik - Län: Norrbotten

Historik - Kommun: Piteå