Verksamhet

Foto: Hjalmar Stolpe
©ATA

Beskrivning: Utgrävningen 1891 av stenåldersboplatsen i grottan Stora Förvar. Den undersöktes av arkeologer varje sommar mellan åren 1888-1893 och bl.a. av Lars Kolmodin som sitter klädd i vitt i mitten av bilden och av Hjalmar Stolpe som tog fotografiet. Stora Förvar ligger på Stora Karlsö väster om Gotland.
Sammanlagt kom man igenom fyra meter kulturlager och kunde följa mänsklig aktivitet från medeltiden ner till stenåldern.
Ett uppseendeväckande fynd i grottan var ben av människor. Det fanns lårben som var kluvna på längden vilket tyder på att man velat komma åt benmärgen. Varför man gjort detta vet man inte men spekulationerna har gått från att de skulle härröra från religösa ritualer till kannibalism eller kanske bådadera. Fyndet väckte stort uppseende i slutet av 1800-talet.
De flesta av fynden från Stora Förvar finns på Statens historiska museum i Stockholm. En mindre del finns i Stora Karlsös eget museum.

Anmärkning: Kopia finns. Antikvarisk-Topografiska Arkivet (ATA), Storgatan 41, box 5405, 11484 Stockholm.

Objektnummer: C 03273

Ämne: Grotta, Gravfält, Utgrävning, Arkeologi, Skottkärra

Tillkomstperiod: 1891

Motivkategori: Verksamhet