Souvenir

Beskrivning: En skulptur föreställande "Herr Gruvman" med sin borr, målad i grönt med gul hjälm. Detta var det vinnande bidraget i Bolidens hembygdsförenings tävling om en souvenir för Boliden vid slutet av 1980-talet.

Konstnären Gudrun Nilsson är född i Malå och bor i Strömfors, Boliden där hon har egen keramikateljé. Modellen till skulpturen är ett foto från Skellefteå Museum från 1937. Boliden AB köpte detta konstföremål som delades ut vid högtidliga tillfällen.

Samhället Boliden tillkom 1926 när brytningen av Europas största guldfyndighet påbörjades. Bolidens hembygdsförening arbetar med att dokumentera samhällets historia och den kultur som präglar en gruvort.

Littera / subnummer: 2

Tillkomstperiod: 1980 talet

Negativnummer: 26544_2

Klassifikation: Heminredning, Prydnadsföremål