Skylt

Beskrivning: En gul reklamskylt tillverkad av plast med texten " Konditori" i svart. Fäste och box för el av metall på ena sidan.

Skylten kommer från Stigs konditori, möjligen vid flytten till nya lokaler som gjordes 1991. I samband med detta övertog sonen Thor rörelsen efter sina föräldrar Stig & Vivan. Boström. Följande text är hämtad från konditoriets hemsida:

Stig Boström har varit yrkesverksam inom bageri- och konditoribranchen sedan 1940. Han praktiserade på olika konditorier både i Skellefteå och runt om i landet innan han och Vivan öppnade eget bageri i Örviken 1947. Firman såldes och Stig arbetade vid produktionsföreningens bageri, var föreståndare på ett bageri Älvsbyn och ett i Kristineberg innan han och Vivan 1956 återvände till Sörböle och övertog Södercaféet, som nu fick namnet Stigs Konditori.

”När TV:n kom till Skellefteå 1960, blev det stagnation inom caférörelsen. På den tiden fanns det 21 konditorier här i stan. Folk satt mest hemma och tittade på TV istället för att gå på café och därför gick många i konkurs” säger Stig och fortsätter: När jag var ung och började jobba kunde man fika för en krona. En bulle kostade 5 öre, bakelserna 10 öre och en limpa 25 öre. Lönerna var förstås lägre på den tiden. Jag tjänade 6 kronor i veckan. Under en period föreslog konditoriföreningen priserna på bröd. Man kunde följa en prislista. Nu för tiden beräknas priserna på de samlade kostnader som företaget har, eftersom sociala avgifter har tillkommit” avlutar Stig.

Klassifikation: Handel, Reklam

Material: Plast, Metall

Djup (mm): 200

Signering / märkning: Lub-o-lux