Karta

Beskrivning: Karta över centrala Skelleftebygden med kopparstrecket i Dödmansberget. Kartan är från 1600-talet och troligen från början av 1640-talet. Kartan innehåller den första avbildningen av kyrkstaden i Skellefteå, "Körko Hussen". I kartan finns angivet förekomst av myrmalm vilket är mycket ovanligt. Några av bergen har andra namn än i dag: Middagz berget (Rösberget idag). Röö berget (Prästfäbodberget), i quarn berget eller lil Klockar berget (senare Morberget men idag namnlöst). Klockarberget och Vitberget har kvar sina namn än idag. Kartan kan vara gjord eller inspirerad av bergmästare Hans Philip Lybecker i Luleå som ägde och brukade hemmanet på Risön 1640-1644. Från samma tid finns ytterligare en karta över samma område där Risön är kraftigt framhävd.

Anmärkning: Repro: Krister Hägglund, 2007.

Objektnummer: DIG 02680

Ämne: Karta

Tillkomstperiod: 1640 talet

Förvärvsdatum: 2007

Motivkategori: Föremål

Motiv - Län: Västerbotten

Motiv - Kommun: Skellefteå

Motiv - Socken: Skellefteå

Motiv - Ort: Skellefteå

Bildtyp: Digitalt repro

Filstorlek: Tiff, 300 dpi, storlek 22x17 cm, 2624x2016 pixlar, 15 mb. Repro: Krister Hägglund, 2007.

Inlånad från: Ulf, Stefan Lundström, Skellefteå

Förvärvat från: Riksarkivet, Bergkollegiums arkiv, Stockholm

Syns i bild: Hans Philip Lybecker; bergmästare

Objekttyp: Fotografi