Väska

Beskrivning: En kartväska i brunt läder som har tillhört kronojägaren Joel Andersson som arbetade åt Domänverket i Malå, dit han flyttade i slutet av 1950-talet. Väskan har invändigt ett flertal fack för pennor samt två större fack som stängs med tryckknapp. Ytterligare ett kan öppnas från utsidan av väskan, därunder finns ett fack täckt av klar plast. Väskan har ställbar axelrem samt ytterligare en rem som kan fästas runt magen med en liten karbinhake. Inuti väskan finns texten "KJ Joel Andersson Malåträsk tel 33". Den är välanvänd och på baksidan finns stänk av vit målarfärg.

Med väskan följde en karta över kronoparken Jockliden. Denna finns i museets arkiv på Nordanå. Andersson var född 1915 i Stensele, även fadern var kronojägare, i Storuman.

Samhör med: Karta över kronoparken Jockliden, Malå. I arkiv på Nordanå.

Historik - Kommun: Malå

Historik - Socken: Malå

Historik - Ort: Malå

Samtidigt förvärvat: Karta över kronoparken Jockliden, Malå. I arkiv på Nordanå.

Specialbenämning: Kartväska

Klassifikation: Dräkttillbehör, Bärning

Material: Läder, Metall, Plast

Djup (mm): 100