Fotografi

Beskrivning: Svartvitt fotografi som avbildar Sigurd och Ester Bergstedt från Södra Bergsbyn. Fotografiet är monterat bakom glas i en oval brunlackerad träram.
Se även i fotosofie, Dig 03695

Sigurd Laurentius Bergstedt, Född i S Bergsbyn 1892-04-08, Avliden i S Bergsbyn 1967-08-12 .
Gift 1918-08-04 med Ester Susanna Bergstedt, Född 1893-02-24 i N Bergsbyn, Avliden i Skellefteå 1974-09-18.
De fick tre barn: Folke, Elsy och Margareta.

Paret är släktingar till givaren Birgitte Grönlund, Ester var syster till Birgittes mormor och Sigurd var bror till hennes farfar. Hon berättar att Sigurd fick en tumör i höger ben och var tvungen amputera strax ovanför knät i 18-19-års ålder. Han hade träben och längst ner var en fot med en sko på . Hon var lite rädd om hon kom dit innan han satt fast benet för då stod en pinne med en sko vid sängen. Hon tyckte att han såg så rolig ut när han cyklade, för då höll han det skadade benet rakt fram och cyklade med det andra och det gick undan. Han arbetade som kapten på bogserbåtarna i Skellefteåälven. Han var en stor och bullrig man men mycket snäll. Ester arbetade i hemmet hela livet. Familjen brukade ha inneboende från timmersorteringen.

Dotter Elsy gifte sig aldrig. Hon flyttade till Stockholm där hon arbetade som barnflicka hos en läkarfamilj. Hon bodde där till föräldrarna behövde hjälp hemma i Bergsbyn. Hon var deras stöd till livet slut

Användningsperiod: 1893 - 1974

Specialbenämning: Tavla

Klassifikation: Foto, Fotografier