Boja

Beskrivning: Smidd handklove med en 65 cm lång kätting bestående av 13 länkar samt en grov spik, från sent 1800-tal. Bojan användes till att hålla en ung man som drabbats av sinnessjukdom, Anders Persson, fastsatt i en bagarstuga i Mårtensboda i 17 år, från omkring 1880.

Givaren Martin Brännström är född och uppvuxen i Mårtensboda. När han var omkring 10 år köpte hans föräldrar mark som gränsade till bagarstugan. I ett stenröse hittade han denna kätting men fick undvikande svar från sin far och farfar om vad det var, de tyckte båda att han skulle kasta bort den då det han hittat var "byaskammen".
En annan bybo, Verner Rönn, tog dock pojken i knät, satte sig på brunnslocket och berättade historien om bojan som byasmeden Albert Bodén tillverkat och om hur Anders Persson som var född 1852 blev "sinnesrubbad" vid 20 års ålder.
Han vårdades på sjukhus ett par år men "Efter återkomsten till hemmet återföll han i sjukdomen, så att han icke kunde lämnas lös. Han fästes därför med en halv meter långa järnkedjor fastsatta uti järnband kring en arm och ett ben vid väggen i ett rum hos föräldrarna". (Publicerat i Skellefteå Nya Tidning 22/4 1897.)
Anders Persson skrevs ut från Piteå Hospital den 7 juni 1910 efter att båda föräldrarna gått bort. Han var då 55 år och det berättas i byn att han därefter bott hos sin syster och blev så pass bra att han till och med skötte barn på ålderns höst.

Martin Brännström har haft bojan i sin ägo sedan han var barn. En bandad intervju där han berättar om bojan finns i museets bandarkiv.

Tillkomstperiod: 1880 talet

Användningsperiod: 1880 - Cirka 1897

Funktion: Handfängsel för att hindra personen att röra sig fritt.

Historik - Ort: Mårtensboda

Förvärvsdatum: 20120507

Specialbenämning: Handboja

Klassifikation: Samhälle, Rättsväsen