Stol

2 / 4
3 / 4
4 / 4

Beskrivning: Sängstol, i form av en karmstol med hög ryggbricka. Den är ådringsmålad i gulbruna kulörer. Sits, ryggbricka och armstöd är buntade och klädda med ett skinnliknande material. Under sitsen finns en låda som kan dras ut och användas som en sovplats.

Givarens far Bengt Johannes Renström, fick stolen med sig när han lämnade hemmet efter föräldrarnas död 1907. Troligen hade stolen tidigare köpts på auktion av Bengts far, Samme Renström. Bengt utplacerades hos en familj i gamla skjutsstationen i Renbergsvattnet. När han flyttade tillbaka till sina bröder i barndomshemmet 1920 tog han med sig stolen. Givaren, Bengts son Melker Renström, sov som barn i stolen i sommarstugan i Renbergsvattnet.

Tillkomstperiod: Före 1907

Användningsperiod: 1907 - 2007

Funktion: Kombinationsmöbel

Historik - Land: Sverige