Diplom

Beskrivning: Diplom, som bekräftar utnämningen av Firma John H. Sandberg, Skellefteå till Kunglig Hovleverantör 1956.

Anmärkning: Diplom monterat i en utsirad, guldfärgad ram, daterat den 6 oktober 1956. Texten berättar att "Hans Maj:t Konungen av Sverige Gustaf V Adolf har behagat att till Hovleverantör antaga Firma John H. Sandberg, Skellefteå".

Företaget drevs av konditorn John Helmer Sandberg, född 23 december 1895 i Skellefteå, död 11 augusti 1979. Sandberg började 1909 i konditorilära hos Fredrika Stenberg på Stenbergs konditori. Som utlärd konditor praktiserade han i Stockholm, Vadstena och Lidköping innan han återvände till Skellefteå och började som konditor på Stenbergs 1922.. Han startade egen konditorrörelse 1927, först i Centralhotellets fastighet, sedan i Hedmans fastighet på Nygatan 46 och slutligen i Rikscity. Rörelsen las ner 1974.

Johan Sandberg som var medlem i Skellefteå fabriks- och hantverksförening, Frimurarorden samt Odd Fellow var gift med Elin och de fick barnen Ingegerd och Per-Olof. Han blev änkling 1971.

Tillkomstperiod: 1956

Användningsperiod: 1956

Funktion: Diplomerad Hovleverantör

Historik - Land: Sverige