Diskmaskin

Beskrivning: Rund bänkdiskmaskin som är tillverkad av plast och metall. Den går i färgerna gult, vitt och grått. Inuti finns inredning av plastad metalltråd som gör det möjligt att ställa in olika sorters disk som tallrikar, glas och bestick. Föremålet är funnet omärkt i museets magasin.

Klipp från Tekniska museet: "1959 presenterades Electrolux första diskmaskin; bänkdiskmaskin, mod D 10 L 3962.Maskinen blev genast mycket populär och fick smeknamnet "runda burken". Diskmaskinen var manuell, man fick själv tappa på och av vattnet. "Runda burken" fungerade omvänt mot dagens diskmaskiner, disken snurrade runt i sina korgar och träffades av stationära strålar. "

Tillkomstperiod: Efter 1959

Klassifikation: Rengöring, Diskning

Material: Metall, Plast