Förpackning

Beskrivning: Ask för gengaständstickor som används för att starta gengasaggregat på fordon.

Anmärkning: Ask, förpackning för gengaständsticka, i rött, blått och vitt. Text på ovansidan:
"Tre stjärnor, gengaständstickor". Text på asken: "Fria från bestämmelserna om explosiv vara. Skydda asken för stötar. Svenska tändsticksaktiebolaget"
På sidan:
" Pris 75 öre (inkl oms. skatt). Tändas mot tändsticksplån"

Gengaständstickan utvecklades för användning av gengasaggregat. Under andra världskriget användes gengas (generatorgas) som fordonsbränsle på grund av bristen på olja. Fordon utrustades med gengasaggregat.
Det bränsle (ved eller kol) som förbrändes i aggregatet tog lång tid att antända och gengaständstickan är gjord för att brinna länge med stark låga.
Det skedde många olyckor då den kolmonoxid som bildas innan förbränningen är mycket skadlig att inandas.

Klassifikation: Handel, Förpackningar

Material: Papper

Showing qrtag"Förpackning", Skellefteå Museums digitaliserade objekt och samlingar, hämtad 23 maj 2024

Kommentarer om “Förpackning