Snösko

Beskrivning: Två stycken trudjor eller snöskor avsedda för häst. De är tillverkade av mörkt lövträ med fästen av hemsmitt järn. Fästena är möjliga att ställa in genom ett antal hål där motsvarande krok kan häktas fast för önskad storlek. Framtill på snöskorna finns en träklack fäst för att hjälpa till att hålla hästens sko och hov på plats. SM 24844: 2 har måtten längd 247 mm och bredd 205 mm. Föremålet har funnits omärkt i museets magasin på Mullberget.

Littera / subnummer: 1-2

Negativnummer: 24844_1-2

Specialbenämning: Trudja

Klassifikation: Trpt och kommunikation, Snöskor