Drevjärn

Beskrivning: Drevjärn med ett smalt, böjt blad och ett runt, lindat träskaft. Verktyget har ägts och brukats av främst Hugo Granlund i sin verksamhet som pråmbyggare. Hugo Granlund och Fritz Rosendahl drev under en tid före andra världskriget ett pråmbyggeri i Södra Bergsbyn. Företaget gick i konkurs när virkesleverantören höjde priset på redan levererat virke.

Hugo Granlund körde därefter färjan mellan Yttervik och Örviken, en färja som han tidigare byggt.

Sven Holmlund, f 1912, berättar utifrån fotot om hur pråmar byggdes och reparerades/drevades på intervju/film. (även bilderna till SM 25431, 25433, 25437)

Användningsperiod: 1930 - 1970

Funktion: Dreva, dvs täta, bord och däck på pråmar

Historik - Ort: Örviken