Pälskappa

1 / 2
2 / 2

Beskrivning: Pälskappa eller -jacka som är tillverkad av vitt och grått fårskinn. Det är en flickmodell som har dolda fickor och är något klockad nedtill. Den har en smal krage och tre stora pälsklädda bollar som knappar, vilka har blivit deformerade och sitter löst i sina trådar. Pälsen har ett antal nötta, pälslösa fläckar och lagningar samt utbytta eller förstärkta hällar till knapparna. Fodret är beigefärgat, maskinsytt och fastsytt vid pälsen för hand med en avvikande färg. Fodret är i bra skick och kan vara av senare datum än pälsen.

Specialbenämning: Pälsjacka

Klassifikation: Dräkt, Kappor

Material: Päls

Teknik: Sytt