Guldsmedsbutik

Beskrivning: Interiör i Folke Sundbergs Guldsmedsaffärers butik.

Anmärkning: Fotografier inlånade till Skellefteå Museum från Rune Sundberg. Fotografierna skildrar Folke Sundbergs Guldsmedsaffärers interiör, arbetare samt verkstad. Skellefteå Museum lånade in bilderna och digitaliserade de. Originalen lämnades därefter tillbaka till ägaren Rune Sundberg.

Fotografierna är tagna efter företaget Folke Sundbergs Guldsmedsaffärer öppnad en butik och verkstad på Nygatan 58. Tidigare adresser som företaget varit verksamt på; Norrbölegatan 22, Kanalgatan 34 och Nygatan 63.

Fotografiet skildrar interiören i butiken på Nygatan 58. Fotografiet visar en disk med glasskiva ovan för att kunder ska kunna se vad som ligger överst. Till vänster syns även kassadisken. Bakom kassadisken och "visningsdisken" syns hyllor fyllda med fat, skedar och ljusstakar bl.a. Sedan syns en pelare till höger med en spegel på.

Objektnummer: DIG 07513

Samhör med: DIG 07511-DIG 07523 01-03

Ämne: Interiör

Tillkomstperiod: Cirka 1967