Gruppbild

Beskrivning: Sara Lidman tillsammans med Emma Wambui. Emma kom från Kenya och var skolinspektör där. Hon var en ledsagare till Sara under hennes vistelse i Kenya. Foto 1963-64. Diarie nr 197/2022. Bilden fotograferad i Hammerdal.
Författtaren Sara Lidman och hennes vän Emma Wambui Njonjo, skolinspektör i Kenya.

Anmärkning: Fotot ägs av Ulla Danielsson, Sara Lidmans systerdotter och är inlånat till Skellefteå Museum 2022-2023 i samband med utställningen Kulturkoftor och sagotröjor. Tröjan som Sara Lidman bär är en del av utställningen.
Beskrivning från Ulla Danielsson:
Bilden är från 1962 cirka i Hammerdal, hon samtalar med sin vän Wambui. Emma Wambui Njonjo, skolinspektör som Sara lärde känna i Kenya. Sara fick följa med Wambui ut på landet, när hon besökte olika skolor. Det var ovärderligt för Sara att få komma in i landet och få direkt kontakt med människorna på detta sätt.

Objektnummer: DIG 07530

Tillkomstperiod: 1960 talet

Användningsperiod: Cirka

Motivkategori: Grupporträtt