Väröy

©Wiklund, Nils-Erik

Beskrivning: Bilder Väröy i Lofoten.

Anmärkning: Sven Hörnell, filmare och fotograf blir under andra världskriget krigsplacerad vid Riksgränsen. Efter freden och demobiliseringen återvänder han till Riksgränsen för att bosätta sig på platsen permanent. Hörnell filmar under delar av året och resterande tid åker han runt med filmer och ljusbilder för att hålla föredrag i hembygdsgårdar, Folkets hus och skolor.

Newen gör lumpen på F11 i Nyköping med tillgång till ett stort fotolabb. Efter militärtjänsten 1955 står han utan arbete. Fototjänst, hans senaste arbetsplats, har flyttat till mindre lokaler med minskad personalstyrka. På väg hem efter ”muck” söker Newen i Stockholm upp filmaren och fotografen Sven Gillsäter, en av Sveriges mest kända fotografer på 1950-talet. Newen har blivit bekant med Sven Gillsäter genom Pressfotografernas klubb. Här blir han kvar som hjälpreda till Gillsäter och träffar via honom fotograf Sven Hörnell.

Hörnell planerar en filmexpedition till Lofoten och när han får höra att Newen också är filmare, erbjuder Hörnell honom att följa med. Hörnell ska spela in ”Alfred örnfångaren” som visar hur Alfred Sjursen med sina bara händer lyckas fånga in en havsörn. För att klippa ihop olika filmsekvenser behöver han ytterligare en man bakom kameran som filmar från ett annat perspektiv. Det blir minnen för livet, fantastiska bilder, möten med personligheter och en örn att stoppa upp vid hemkomsten.

Filminspelningen på Väröya följs av fler och Newen följer också med på några av Hörnells berättarturnéer. Efter två säsonger med Hörnell hör Eric Forsgren av sig. Kan Newen tänka sig att börja arbeta på Nordsvenska Dagbladets fotoavdelning?

Objektnummer: NEWEN 00001

Littera / subnummer: 13-15

Ämne: Vy

Tillkomstperiod: Efter 1955