Takfond

Beskrivning: Takfond i mediaföretaget (2023) North Kingdoms kontor. I gamla sparbankshuset vid korsningen Storgatan 32. och Köpmangatan.
Takmålning 1 tr upp i Skellefteå sparbankshus. Byggnaden uppfördes 1912 efter ritningar av arkitekt Viktor Åström. 1938 genomgick byggnaden en renovering som gav det ett mer modernt funkisuttryck då fönster och balkonger byttes ut. Störst förändring genomgick byggnadens huvudentré där ett stort spröjsat fönster togs bort. Det ersattes 1940 av ett konstverk i koppar av David Wretling, Umeå föreställande fyra män som representerar gruvdrift, jordbruk, hantverk och handel. Verket finns 2023 i trapphuset i Swedbank på Guldtorget. Takmålningen härstammar troligtvis från samma renovering. Upphovsman okänd.

Eventuellt kan det vara Helge Holmlund som målat. Han gjorde mycket trappmålningar och takmålningar i privata hus.

Objektnummer: DIG 07759

Littera / subnummer: 01-02

Ämne: Interiör

Tillkomstperiod: 2023-06-29