Tallrik

Beskrivning: Minnestallrik av silver

Anmärkning: Tallrik, silvertallrik, minnestallrik.
Tallrik av silver till minne av Gustav Norlunds insatser för Barnens dag. I tallrikens spegel står det graverat "GUSTAF NORLUND / 19 29/4 46 / TILL MINNE AV HÖGT SKATTAT ARBETE / I / BARNENS DAG". Ovanför texten finns ett sigill med två svenska flaggor där det står "BARNENS DAG". På tallrikens bräm finns nitton namnteckningar ingraverade, enligt givaren tillhörande styrelseledamöter, dock oklart i vilken styrelse. Minnestallriken gavs som avtackningsgåva då Gustav Norlund flyttade med sin familj från Skellefteå till Örnsköldsvik. Tallrikens årsstämpel är T8 för 1945. Namnstämpeln är svår att tyda men kan vara MGAB för Markströms Guldsmeds AB i Uppsala. Även ortsmärket ser ut att vara ett U för Uppsala.

Tillkomstperiod: 1945

Förvärvsdatum: 2020-07-03

Specialbenämning: Minnestallrik

Material: Silver