Båtmotor

Beskrivning: Inombordsmotor av märket Göta motor/Meteor med tillverkningsnummer ------. Göta motor är ett gammalt företag inom båtmotortillverkningen. Det startade redan 1910 av Frits Hugo Peterson, Hagaborg, en plats som ligger väster om Kalmar. Sedan tillverkningen kommit i gång och produktionen ökade behövdes större lokaler och av en slump var Osby i norra Skåne den plats där lokalen fanns. Södra stambanan passerar genom Osby och detta underlättade leveranserna till kunderna. Harry Lövendahls maskinaffär startar 1917 i Stockholm och firman blir ombud för Göta motor och säljer motorn under namnet Meteor. För att klara efterfrågan levererar andra fabrikanter sina motorer som säljs under samma namn. 1924 går Harry Lövendahls maskinaffär i konkurs. Hugo Petersons företag Göta motor går i konkurs 1928. Nya bolag ersätter och motorn tillverkas ännu.

Tillverkare Göta motor Osby
Tillverkningsnummer ------
Tillverkningsår ------
Antal tillverkade -----