Klänning

Beskrivning: Klänning som består av överdel och kjol i ett grönsvart skimrande tyg.

Överdelen är figursydd med en liten puffärm. Ärmsluten har sydda veck och påsydda dekorationsband med var sin liten knapp. Livet har elva klädda knappar framtill och en vid varje ärmslut samt en lite ståkrage som fästs ihop av två hyskor. Livet är fodrat med ett oblekt linnetyg.

Kjolen är sydd i sex våder och knäpps med hyskor på höger framsida där också en ficka är placerad. Linningen är fodrad liksom den nedersta delen på kjolen (ca 20 centimeter). Sömmen vid kjolens knäppning har gått upp och klänningen är sliten och har större och mindre hål på ett flertal ställen. Klänningen är sydd både för hand och med symaskin.

Klänningen är använd av Maria Wästermark under 1800-talets senare del.

Föremålet har ställts ut i utställningen Svart våren 2004.

Användningsperiod: 1850 - 1900

Historik - Ort: Varuträsk

Klassifikation: Dräkt, Klänningar delade

Material: Linne