Barnvagn

Beskrivning: Sittvagn i trä med delar i rotting. Korgen är löstagbar och kan sättas på lösa medar för att anpassas till vinterföre.

Anmärkning: Barnvagn eller sittvagn i en vackert utsirad modell med två skaklar som handtag och styrning, vitmålad.
Barnvagnen består av en underdel i metall med två större hjul med stänkskärmar baktill samt två stöd, två mindre hjul fram. Sittdelen består av ett trästativ som är sammanfogat av svarvade stycken och utsmyckat med rottingdetaljer samt en sits i trä. Medstativet är tillverkat av trä, det består av smala vitmålade ribbor, längd 1050 mm, bredd 500 mm.

Den inköptes troligen av Hilmer och Sofie Lindfors till dottern Gullan ca 1910 och användes även för barnen Bertil och Ingrid. Hilmer var snickare och arbetade i Yttersfors. Givaren är dotter till Bertil Lindfors.

Littera / subnummer: 1-3

Samhör med: DIG 00135

Tillkomstperiod: 1910 talet

Användningsperiod: 1910 talet