Förening

Beskrivning: Furuögrunds syförening i början av 1900-talet. Den startade i slutet av 1890-talet. Troligen den äldsta föreningen i Furuögrund.
Bakre raden fr.v: Fru Jansson gift med sågställare Jansson, Johanna Rahm gift med Gustaf Viksten, Irma Zimdahl gift med sågförvaltare Harald Zimdahl, Ester Berglund gift med sågmaskinist Emil Berglund, Ida Hedenström gift med Dannevid Hedenström, Lisen Johansson hushållerska hos skeppsmäklare Fougman och Sofia Dahlbom gift med sjökapten Dahlbom.
Mittenraden fr.v: Maria Östlund syster till förvaltare Edvard Östlund, Maria Rahm gift med faktor J A Rahm, Helena Berglund gift med E M Berglund, Johanna Hedkvist mor till sågmaskinist Hedkvist och Helena Sandgren gift med Anton Sandgren.
Främre raden fr.v: Kristina Lindblom gift med överläraren B J Lindblom, Tekla Hedlund gift med sågställare Olof Hedlund och Sofia Hedkvist dotter till Johanna Hedkvist.

Anmärkning: Använd till utställningen om Furuögrund "UDDEN- Tidens gång / Transformation" av Christina Lundström & Stellan Olsson i Synvinkeln augusti - september 2003. Repro: Krister Hägglund, 2002.

Objektnummer: DIG 00240

Ämne: Förening, Symöte

Tillkomstperiod: Cirka 1900

Förvärvsdatum: 200211

Motivkategori: Grupporträtt

Motiv - Län: Västerbotten

Motiv - Kommun: Skellefteå

Motiv - Socken: Byske

Motiv - Ort: Furuögrund

Bildtyp: Digitalt repro

Filstorlek: Tiff, 300 dpi, storlek 70x56 cm, 8327x6664 pixlar.

Förvärvat från: Rolf Forssén, Byske

Showing qrtag"Förening", Skellefteå Museums digitaliserade objekt och samlingar, hämtad 25 maj 2024

Kommentarer om “Förening