Borste

Beskrivning: Borste bestående av två rullar med borst som roterar mot varandra användes vid rengöring av borstar och kammar. Borstarna är monterade i en metallram med rött träskaft.
Irma Lindberg föddes 17/3 1918 i Seskarö. Växte upp i Malmberget. Bosatte sig i Skellefteå 1936. 1938 gifte hon sig med en man från Lövånger, som drunknade 1946.
1948 inköptes frisörutrustningen. Hon flyttade till Strömsbruk i Hälsingland i början av 1950-talet och senare till Burträsk, där hon var verksam som frisör fram till att hennes händer påverkats för mycket av vätskorna som användes inom yrket
ca 1959 - 60 flyttade åter till Skellefteå och Bergsbyn. Irma hade frisering i hemmet. Hon arbetade även på pressbyrån för att händerna inte var så bra.

Samhör med: SM 23532 -

Historik - Land: Sverige

Historik - Län: Västerbotten

Historik - Kommun: Skellefteå