Stol

Beskrivning: Lyrstol i Skellefteåområdet även kallad skillingstol. Stolarna är buntade och har ett gult mönstrat tyg på sitsen, enkel lyra, utsvängda ben. Benen förstärks med två slåar. Tillhörande soffa finns i museets samling.

Skillingstol enl. Norrländsk uppslagsbok "Region Övre" Band 4 sid.125
Skillingstol, typ av stol snickrad av Abraham Jacobsson Skilling (1796-1866 f.Malå Vb, AC)
Skillingstolen karakteriseras av att den har en "harpa" snickrad i ryggstödet. Skilling var soldat i Varuträsk rote, Skellefteå, Vb län, 1816-33, varefter han arbetade som gårdssnickare. Han tog sig släktnamnet Norlund och blev stamfader för en stor släkt.

Objektnummer: 20717

Samhör med: 20718

Användningsperiod: Cirka 1900

Negativnummer: 20717