Förkläde

Beskrivning: Del av uniform, förkläde av vitt bomullstyg, modell med bröstlapp och hängslen.

Anmärkning: Del av uniform, förkläde av vitt bomullstyg, modell med bröstlapp och hängslen.

Märta Eriksson tog sjuksköterskeexamen 1940 och arbetade på Skellefteå lasaretts medicinavdelning

Fredrika Bremerföreningen inrättade en sjukvårdsbyrå i Umeå 1923 där de sjuksköterskor som genomgått en av staten godkänd sjuksköterskeutbildning kunde anmäla sig. Fredrika Bremerförbundet hade utarbetat en brosch och en dräkt som sjuksköterskeföreningen i Umeå från 1923 beslöt att bära som en kvalitetsgaranti på utbildningen. Broschen bars ända fram till 1954.

Objektnummer: 19716

Samhör med: 19716-19724

Tillkomstperiod: Cirka 1945

Användningsperiod: 1945 - 1970