Tennfigur

Bild som illustrerar objekt c61-19182
Bild som illustrerar objekt c61-19182

Beskrivning: En samling med tennfigurer.

:7 = En brun pappkartong som med texten "Tenngjuteriet Mars Stockholm" som innehåller fjorton målade tennsoldater i olika modeller samt sju kanoner i tre olika modeller.
Originalask från Tenngjuteriet Mars. På lockets högra övre del visar siffrorna askstorleken och därigenom vet man antalet figurer asken skall innehålla. På en långsidan står t.ex. Mars 5, vilket innebär att asken skall innehålla halvlackerade figurer och på lockets andra sida finns en beteckning, bokstav och nummer, som visar vad asken skall innehålla.

Mars 30mm franskt artilleri, hellackerade, dvs den bästa kvaliten. Färgen på asken är därför gul och inte blå. På långsidan bör stå mars 4 och på andra F som bokstav följt av ett nummer.

Två tillhörande figurer finns i en mindre ask med fransmän. Ksp och de lite större figurerna hör ej till asken utan är Mars 40mm svensk M/10 ksp.

Littera / subnummer: 7

Förvärvsdatum: 1981 05

Negativnummer: 17612_7

Specialbenämning: Tennsoldat