Skärmmössa

Beskrivning: Skärmmössa i gråblå vadmal använd inom fångvården.

Anmärkning: Herrmössa i gråblå vadmal, fodrad med bomullstyg, märkt 2 inuti, skärm av svart läder.

Använd av arrestanter.

Kläder och makt
Genom kläder kan man ganska enkelt markera vem som bestämmer, vem som har makten över vem. Plaggen kommer ifrån Skellefteå polismyndighet och är tillverkade för att bäras av kvinnliga arrestanter och fångar i Sverige. Kläder av ”vadmal och buldan” användes från och med 1800-talets andra hälft och in på 1900-talet. Först under 1930-1940-talet kommer nya plagg som rutiga arbetsklänningar av bomull. På manssidan finns det uppgifter om att vadmalskläderna användes så sent som i början av 1940-talet, men sedan försvinner de.

I Skellefteå fanns det, i slutet av 1800-talet ett kronohäkte, kanske var det där kläderna skulle användas. Intagnas kläder har inte reglerats utifrån geografiska gränser, utan ifrån kategorier av straffade. Man kan hitta uppgifter i Fångvårdens cirkulär och författningssamlingar när och var en viss typ av kläder har använts. De här plaggen verkar överensstämma med 1892 års beklädnadsstat för fångar av kvinnokön vid läns- och kronocellsfängelserna.

Traditionellt har intagnas kläder sytts upp inom Fångvårdens arbetsdrift. Anstalter har beställt intagnas kläder från de anstalter som bedrev skrädderiverksamhet. Detta pågår i viss mån fortfarande – inom anstalten Hinsebergs arbetsdrift syr intagna kläder för kvinnliga intagna som sedan beställs av andra anstalter och häkten.

Samhör med: DIG 06990 - DIG 06991

Användningsperiod: 1890 talet - 1930 talet

Funktion: Anv av arrestanter

Historik - Socken: Skellefteå