Kaffepanna

Beskrivning: Ett handtag till kaffepanna, tillverkat av trä från björk. Föremålet är hittat i mossan på älgpasset vid Kringelmyran av Peter Gustafsson i sept 1978. Följande text finns från inskrivningen:

Mått och beskrivning: 273 mm lång. Nedre halvan mot spetsen avsmalnande rektangulärt genomsnitt och försedd med två raka och 6 - 8 snedställda kantskåror på alla fyra sidorna. Övre halvan runt genomsnitt med tre runtomlöpande utskärningar och avslutad med en knopp.

Traditioner om föremålet: När älgjakt började bedrivas på allvar efter 2:a världskriget satt man på pass mest hela tiden under de lovliga dagarna och fördrev den långa väntetiden med allehanda pyssel. Bland annat lade man då ner extra möda på de annars hastigt tillskurna förlängningarna av skaften till kaffepannorna som ställdes direkt i elden. Har sannolikt gjorts av någon medlem i Lundbäcks-Stensjöns jaktlag, troligtvis på 1950-talet.

Tillkomstperiod: 1950 talet

Användningsperiod: 1950 talet

Funktion: Handtag till kaffepanna

Historik - Socken: Byske