Cykel

Beskrivning: Packcykel med pakethållare tillverkad av metall och trä. Modellen har två hjul fram och ett hjul bak med gummidäck och cykeln är av märket Hermes. Cykeln styrs med packdelens bygel som också har en handbroms. Ramen är svartlackerad men färgen är nött och har rostangrepp på ett flertal ställen. Spår av en mörkt blå färg finns på ramens bakände.

Packcykeln har använts av manufakturfirman MF Öman, Skellefteå och runt ramen under sadeln sitter en märkning med detta namn.

I samband med utställningen Cykla 2016 gjorde museet en inventering tillsammans med cykelkännaren Sture Lundkvist: cykeln har en skada höger fram. Den har bladfjädring. Det är en modell från 1950-54 och vid någon tidpunkt har den haft en påhängsmotor monterad. Sadeln är bytt (sannolikt kring 1958) liksom kedjeskyddet.

Tillkomstperiod: 1940 talet

Historik - Socken: Skellefteå

Förvärvsdatum: 1976

Specialbenämning: Packcykel