Flaska

Beskrivning: Medicinflaska i glas. Har innehållit Paraffinolja från Jowa Skellefteå. Ofärgat glas. 200 gr.

Företaget JOWA grundades i Piteå av Johan O. Wallsten 1903. Han var målare och började med butik 1907. Företaget flyttade 1912 till Storgatan där fastigheten fortfarande är kvar. Sortimentet har alltid bestått av färger, tapeter och mattor. Foto togs in i företaget 1917. Företaget som idag (2012) består av Coloramabutiken, JB Golv och fastigheter på Storgatan i centrala Piteå ägs i tredje generationen av Henrik och Gunilla Wallsten.

Funktion: Paraffinolja

Historik - Ort: Lund

Förvärvsdatum: 19760506

Klassifikation: Samhälle, Apotek