Bageri

Foto : Krister Hägglund
©Skellefteå museum

Beskrivning: Kåge tunnbrödsbageri
På 1950-talet startar ett bageri på Svedjan, Kåge, där en kvinna bakar kakubröd i en ladugårds-länga. På 1970-talet köper Sven-Olof Burman bageriet och samtidigt flyttar han bageriet till gamla skolan, centralt i Kåge samhälle. Här bakar han Kågekaka, ljusugnsbröd, halvtjockkaka och korntunnbröd. Kågekakan, bakad av vete-, råg- och grahamsmjöl, är ett populärt bröd.
Sven-Olof Burman går över till att maskinkavla brödet för att kunna möta efterfrågan. Men kunderna protesterar! Det maskinkavlade brödet smakar inte alls som det handkavlade och Burman får kassera bröd för 50 000 kr. Tommy Pettersson driver idag bageriet. Han kommer hit första gången på praktik i sjunde klass. 1983 har han planer att tillsammans med sin mor, som driver en kiosk i samhället, öppna hamburgerrestaurang vid Kågebadet. Kommunen ger klartecken, men när det blir känt föreslår Sven-Olof Burman att Tommy ska ta över bageriet i centrum och vidareutveckla den rörelsen. Så blir det också, och efter fyra dagars inskolning går Tommy Pettersson in som ny ägare av Kåge Tunnbröd och driver det tillsammans med tre kvinnor.
Efter 30 år bakar han fortfarande samma sortiment och med tre anställda. Korntunnbrödet säljs endast i bageriet, här är efterfrågan så stor att han skulle kunna baka det dygnet runt. Varje brödkaka ska rallas med rullnagg för hand, vilket sliter på kropp och redskap. Nu efterlyser Tommy Pettersson fler rullnaggar till bageriet.

Objektnummer: DIG 04809

Littera / subnummer: 11

Samhör med: DIG 04809:01-61

Ämne: Bageri