G. Nyströms Karosserifabrik, Böle, Teg

Beskrivning:Avskrift av utställningstexter från bildmuseet i Umeå 1987 om Gösta Nyström.

Född 1906 i Ånäset
Gösta Nyström (GN) växte upp i Burträsk. Där drev hans far såg och hyvleri. Fadern installerade också den första belysningen i byn med en ångdriven generator. Efter folkskola gick GN fem år i snickarlära.

Förman i Robertsfors
Som 22-åring anställdes GN vid uppbyggnaden av tre höga syratorn vid Robertsfors industrier. Vid den här tiden gjorde han också sin första uppfinning. En hastighetsmätare som även på bilens utsida signalerade ungefärlig hastighet.

G Nyströms Karosserifabrik
Vid slutet av 20-talet flyttade GN till Umeå och började arbeta i Öhmans snickerifabrik i Ytterhiske. Där ritade och tillverkade han möbler. Så småningom (1929) startade han eget snickeri, övertog Öhmans lokaler och specialiserade sig på tillverkning av bilkarosser.
1935/38 uppförde han en stor fabriksbyggnad på Böleäng, Teg i Umeå, G Nyströms Karosserifabrik.
I början tillverkades där lastbilshytter av trä. Under kriget och även senare utvecklade GN många konstruktioner för armén – sjuk-transportöverbyggnad för lastbilar, bårupphängningsanordning för bussar, karosserier t.ex. för terrängbilar, taklucka med kulsprutetorn, inkörningsanordning för lastbilar, fjädringssystem för radarvagn, rörtransportvagn m.m.
Företaget såldes 1964. I G Nyströms Karosserifabrik tillverkade då 7600 hytter om året och hade 360 anställda.
Volvo Umeverken tillverkar idag (1987) 34000 hytter om året utvecklade ur GN:s ideér.


AB Nordpatent
En bekväm och sittriktig förarstol är viktig för trafiksäkerheten och yrkesförarens hälsa. GN konstruerade redan på 40-talet en fjädrande förarstol. Han gjorde också tidigt stolar som kunde ställas in i olika lägen för att passa olika förare. När GN sålde sin karosserifabrik 1964 till Volvo, startade han ett nytt företag, AB Nordpatent, där han fortsatte att utveckla stolar. 1987 drevs företaget av GN:son och man tillverkade både fordons- och kontorsstolar. 1990 uppgick Nordpatent i Be-Ge Företagen AB.

I oktober 1986 utnämndes Gösta Nyström till hedersdoktor vid matematisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet. Han fick utmärkelsen för sina tekniska uppfinningar och konstruktioner.

_______________________________________________________
Avskrift av utställningstexter från “Uppfinnare för säkerhets skull” 1987, Bildmuseet i Umeå. En utställning om Gösta Nyström och hans snillrika uppfinningar.

Farliga trähytter
Förr gjordes alla lastbilshytter av trä. Vid Nyströms karosserifabrik täcktes trästommarna med plåt. Trähytterna var bräckliga och förarna skadades eller omkom även vid enkla krockar eller avkörningar. GN oroades över de onödigt allvarliga följderna och lyckades i mitten av 40-talet konstruera en stark hytt helt i stål.

Böjda profiler
Det fanns i början av 40-talet ingen teknik för att böja profiler till exempelvis en dörrkarm. Det betraktades av många tekniker som en omöjlighet men GN lyckades konstruera ett specialverktyg. Profilerna pressades mot en mall till sin slutgiltiga form.

Rationell serietillverkning
Stålhytten byggdes i en helt ny teknik. Därför var GN tvungen att själv konstruera och tillverka alla verktyg och maskiner innan produktionen av hytter kunde komma igång. 1946 såldes den första serietillverkade stålhytten.

Slagprov för förbättringar
För att få veta var förstärkningar behövdes utvecklade GN mot slutet av 50-talet olika test. Bland annat genomfördes slagprov i en speciell försöksanläggning. Dessa prov låg sedan till grund för en lag från 1961 som föreskriver hållfasthetskrav för lastbilshytter. Fortfarande tillverkas vid Volvo Umeverken en hyttmodell helt enligt GN:s principer.

Metallskelett
Det är svårt att göra en stålhytt både stark och lätt. GN använde profiler av tunn plåt som sammansvetsades till ett metallskelett.

Stålhytten
Efter kriget kunde fabriken börja serietillverka GN:s viktigaste nykonstruktion – världens första fribärande stålhytt för lastbilar.

En hytt som bär sig själv
Stålhytten är fribärande. Det innebär att den behåller sin form även utan stöd av lastbilens underrede (chassi). En fribärande hytt behöver bara fästas mot chassit på tre punkter. En sådan upphängning gör att hytten inte följer med i bilens alla krängningar. Den är därför bekvämare för föraren. De gamla trähytterna var inte fribärande. För att behålla sin form måste de vara fast förenade med chassit.

Säkerhetslås
En följd av slagproven blev att GN konstruerade ett nytt bildörrlås. Det håller dörren stängd även om den deformeras vid en olycka. En stängd dörr gör hytten starkare, eftersom dörr och karm stödjer varandra.

…Under kriget stod armén utan skaklar till sina hästdragna kavallerikälkar. Bambu kunde inte importeras och vanliga träskaklar höll inte. GN ombads att försöka lösa problemet. Hans gamla skollinjal gav honom idén till en stark skakel som tålde att böjas i alla riktningar. Den kom att användas både i den svenska och finska armén. Förgäves har vi dock sökt denna skakel till utställningen. Tillkomsten av skakeln är intressant och troligtvis typisk för en framgångsrik uppfinnare. Mycket god iakttagelseförmåga och fantasi för att kunna ta till vara gamla kunskaper i ett helt nytt sammanhang.

…Tillsammans med Roland Lundström har GN nyligen utvecklat ett underhållsfritt trafikljus. Det består av många små, pulserande ljuspunkter (ljusdioder) istället för glödlampa och reflektor. Lysdioderna är engergisnåla och håller i minst tio år medan glödlamporna måste bytas tre gånger om året. På Östra Kyrkogatan i Umeå testas sedan två år en prototyp av det nya trafikljuset.

…Snabbfönsterhissen var populär bland yrkeschaufförerna. Det räcker att dra veven ett halvt varv för att öppna fönstret helt.
_______________________________________________________

Två filmer om lastbilshytter
1950-talet Stål ger stil och styrka. G. Nyströms Karosserifabrik
1980-talet Made in Umeå Volvo Umeverken
Visningstid tillsammans 36 min. Tryck på knappen.

Levnadsperiod:1929

Alternativt Namn 1:Volvo Umeverken

Alternativt Namn 2:Volvo Lastvagnar

Verksamhetsperiod:1929 – 1964

Hem land:Sverige

Hem län:Västerbotten

Hem landskap:Västerbotten

Hem kommun:Umeå

Hem socken:Umeå

Hem ort:Böle, Teg

Hem bygggnadsnamn:Böleäng

Övriga anmärkningar:Mer material om GN och hans verksamhet finns även på Företagsarkivet i Wästerbotten.

Grupperingar

Relaterade objekt: 5 stycken


Källhänvisning

Showing qrtag“G. Nyströms Karosserifabrik, Böle, Teg”, Skellefteå Museums digitaliserade objekt och samlingar, hämtad 11 maj 2024
https://samlingar.skellefteamuseum.se/individuals/c61-9546/

Kommentarer om “G. Nyströms Karosserifabrik, Böle, Teg

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Om du har foto, video, ljudinspelning, föremål eller något annat som du vill dela med dig av, skriv gärna några rader om det. Så kontaktar vi dig!